En värld för män och inga andra – om värderingar och machokultur på gymnasieskolans yrkesprogram

Åtta av tio tjejer vittnar om machokultur på byggprogrammen

På uppdrag av Byggnads har Sifo gjort en unik undersökning med elever och lärare om jämställdhet och jargong på yrkesprogrammen inom bygg. Rapporten visar att 78 procent av tjejerna upplever att det finns en machokultur på yrkesprogrammen inom bygg. Samtidigt säger bara fyra av tio att lärarna gör tillräckligt när någon behandlas illa eller kränks. Nu vill Byggnads se förändring.

Publicerad:

Rapporten ”En värld för män och inga andra” presenterades i dag. På släppseminariet deltog bland annat utbildningsminister Anna Ekström (S), Byggnads ordförande Johan Lindholm och elever från yrkesprogrammen. Rapporten och Sifo-undersökningen som den bygger på är en del av Byggnads jämställdhetssatsning.

– Vi behöver fler händer som bygger Sverige under schyssta villkor. Det funkar inte att ha en kultur som gör att både tjejer och killar känner sig ovälkomna. I vårt arbete mot machokulturen har vi märkt att många verkar få med sig jargong och beteenden från skolan. Därför ville vi kolla närmre på det, säger Johan Lindholm, ordförande Byggnads.

I Sifo-undersökningen vittnar 8 av 10 tjejer om att det finns en machokultur på yrkesprogrammen inom bygg. Det är dock bara 4 av 10 lärare som håller med om att det finns en machokultur. En stor andel av eleverna anger också att de inte tycker att lärare gör tillräckligt när någon behandlas illa eller kränks.
Byggnads vill nu att skolornas arbete mot machokulturen ska förstärkas och lämnar i sin rapport flera förslag på förbättringar.

– Våra arbetsplatser och utbildningar ska vara fria från trakasserier och diskriminering. Vi har en lång väg kvar att gå och vi kommer att fortsätta driva frågorna framåt. Jag hoppas att lärare på yrkesprogrammen vill jobba tillsammans med oss för att nå en mer jämställd byggbransch, säger Johan Lindholm.

Fakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Byggnads. Den bygger på svar från 556 elever och 190 lärare vid bygg- och anläggningsprogrammet och VVS- och fastighetsprogrammet.

Uppdaterad: