Ställningsmontörer sliter ont

- Förslitningsskadorna bland ställningsmontörerna ökar, vi har dåligt eller inga hjälpmedel vid montering. Nu har vi tröttnat!
Det skriver Byggnads Gästrikland i en motion till Byggnads kongress i Folkets Hus, Stockholm och fortsätter:

- Byggnadsarbetarnas arbetsmiljö är inte den bästa, men förbättras sakteliga inom flera yrkesområden. Förbundets engagemang då det gällde byggnadssnickarnas krav på mindre gipsskivor var en positiv sak som genomfördes snabbt. Förståelsen och engagemanget är inte likvärdigt när ställningsmontörer kräver kortare spiror (6 meter långa ställningsrör) och hyvlad ställningsplank. Därför ökar förslitningsskadorna bland ställningsmontörer.

Byggnads Gästrikland kräver att spiror och plank kortas till acceptabel längd. Byggnads Örebro kräver ”avskaffande av spiror med 6 meters längd”. Byggnads Malmö begär förbundets medverkan till att ”4 meter blir högsta tillåtna längd”.

Det handlar med andra ord om byggbranschens problem med tunga lyft och om att minska spirornas längd från 6 meter till 4 meter.

Byggnads kongress instämde helt i ställningsmontörernas krav och kongressen beslutade också att ställningsmontörerna ska begära bättre tekniska hjälpmedel till sitt arbete. Det är inte rimligt att arbeta med dessa vikter utan hjälpmedel, slog kongressen fast.

Kongressen lovade ställningsbyggarna genom arbetsrapporten, att arbeta med de mindre yrkesgruppernas arbetsmiljö och att med kraft kämpa för att ställningsbyggarna ska slippa arbetsskador

För vidare information, se motionerna AM 31-33, på webbplatsen för kongressen på www.byggnads.se