Väderskydd räddar liv och stoppar regn

- För att förhindra olycksfall och förslitning i förtid för medlemmar som jobbar på tak är väderskydd av största vikt.
Det skriver Byggettan i Stockholm i en motion till Byggnads kongress som just nu pågår på Folkets Hus i Stockholm.

- Det måste vara bättre för alla parter om byggarbetsplatserna är skyddade mot regn och fukt under byggtiden, det skulle spara många kronor i framtiden och även en bättre miljö för dem som ska bo i husen, fortsätter motionären.

- Innan och under takarbetet på ett objekt är det inte bara byggnadsarbetarna som utsätts för väder och vind utan hela stomkonstruktionen som står helt öppen. Byggnads medlemmar får oftast skulden när sedan mögel och sjuka hus visar sig. Skulle väderskydd däremot användas får vi byggnadsarbetare en bättre arbetsmiljö samtidigt som produkten blir bättre, skriver Byggnads Gästrikland i sin motion.

Men kongressen valde att gå på förbundsstyrelsens linje som konstaterade att ”få en skrivning där väderskydd ska vara obligatorisk på alla typer av ny- och ombyggnation, stora som små arbetsplatser, får nog idag anses som orealistiskt.”

- Däremot kan och ska förbundet delta aktivt i debatten för väderskydd och genom artiklar, seminarier med mera propagera för att väderskydd ska finnas, för att byggnadsarbetarna ska få en bättre arbetsmiljö och för att kvalitén på produktionen ska bli bättre, skriver förbundsstyrelsen i sitt svar.

För vidare information, se motionerna AM 50-51, på webbplatsen för kongressen på www.byggnads.se