Blockaden mot SSAB flyttas fram

Det blev resultatet av torsdagens förhandlingar mellan Svenska Byggnadsarbetareförbundet, SSAB och tyska Thyssen.
- Med anledning Thyssens agerande har vi beslutat oss för att visa vår goda vilja och skjuta på blockaden till tisdag klockan 10.00 då vi ska träffas igen. Det sker sedan arbetsgivarna visat sig beredda att åtgärda de katastrofala missförhållandena med slavlöner och usel arbetsmiljö som uppdagats under senare tid.

Det säger Byggnads förbundsordförande Hans Tilly i en kommentar till torsdagskvällens uppgörelse mellan Thyssen och Byggnads förhandlare vid SSABs koksverk i Luleå.

- Metalls beslut idag om att vidta sympatiåtgärder visar också vikten och styrkan i att flera fackförbund agerar tillsammans, tillägger han.

- Men utan SSAB hade det inte varit möjligt att träffa den här överenskommelsen och skjuta på blockaden, förklarar Byggnads förhandlare Willy Hulthén som var på plats och förhandlade tillsammans med Gösta Norberg, ombudsman på Luleåavdelningen.

För eventuella frågor, ring Hans Tilly på 070 – 552 67 40 eller Willy Hulthén på 070 – 699 40 55.