Byggnads får utmärkelse av Artister mot nazister

Motiveringen till utmärkelsen är:”Svenska Byggnadsarbetareförbundet tilldelas denna hedersutmärkelse för sitt offensiva fackliga arbete i form av policy, utbildning av förtroendevalda och medlemmar samt opinionsbildning mot nazistiska, rasistiska och högerextrema grupper.”
– Vi är oerhört stolta över att vårt arbete mot nazism och rasism uppmärksammas av Artister mot nazister. Det är skönt att få en bekräftelse eftersom vi i flera sammanhang felaktigt har blivit beskyllda för diskriminering när vi försvarat utländska byggnadsarbetares rättigheter på den svenska arbetsmarknaden, säger Hans Tilly, förbundsordförande, Byggnads.

Arbetet mot nazism och rasism tog fart på allvar för fyra år sedan då Byggnads uteslöt fyra medlemmar som ägnade sig åt nazistiska aktiviteter. De upptäcktes i samband med en kartläggning av nazistiska kretsar som gjordes i samband med mordet på syndikalisten Björn Söderberg 1999.

Som första LO-förbund tog Byggnads förra året fram en policy mot rasism och för integration. Policyn ”Byggnads mot rasism och för integration” används som redskap inåt i organisationen vid medlemsutbildningar för att förändra attityder, och utåt i samtal med politiker och arbetsgivare för att öka integrationen.

– Att ta ställning mot rasism ligger helt i linje med fackföreningsrörelsens historiska kamp för demokrati, rösträtt, utbildning och jämställdhet. Idag är kampen mot rasism och diskriminering och för integration på arbetsmarknaden ett av de viktigaste demokratiska arbetsområdena, säger Hans Tilly

Byggnads deltar också, tillsammans med arbetsgivarna och SIF, i ett EU-projekt som syftar till att få in fler kvinnor och invandrare i byggbranschen. Hittills har arbetet koncentrerats till två regioner, Skåne och Västsverige, bland annat genom besök på skolor och arbetsplatser. Nu utökas projektet till Dalarna, Värmland och Örebro där Byggnads startar yrkesutbildningar för vuxna invandrare.

– För att rasismen ska utrotas och integrationen lyckas krävs det uthållighet. Arbetet med att förändra attityder och beteenden tar tid och måste vara långsiktigt. Idag har bara 14 procent av våra medlemmar utländsk bakgrund. Jag hoppas och tror att de är många fler om fem år, säger Hans Tilly.

FAKTA:
Artister mot Nazister bildades för snart fem år sen under en stor tv-sänd manifestation mot nazism i Globen i Stockholm. Initiativtagare var Mikael Wiehe och Thomas Ledin.
Konserten samlade många av landets artister och spelades in på CD. Överskottet gav tolv miljoner kronor som en stiftelse nu förvaltar och årligen delas ut i stipendier.
Stiftelsens styrelse består av Mikael Wiehe, Tomas Ledin, Joppe Pihlgren, Martin Jonsson, Rikard Wolff, Alice Bah, Anders Larsson, Maria-Paz Acchiardo (LO) samt Helena Johansson (TCO).