Byggnads avtalskrav

I dag träffades Byggnads avtalsråd för att fastställa sina yrkande inför kommande avtalsrörelse.

Kraven som avtalsrådet lade fast var:

· Lönehöjningar

· Arbetstidsförkortning med 8 timmar per avtalsår och bibehållen lön

· Bättre boende för våra medlemmar som jobbar på annan ort än hemorten

· Förbättra möjligheten att jobba på ackord, vilket i sin tur medför högre lön och förbättrad arbetsmiljö för våra medlemmar

· Bättre anställningstrygghet

Det är några av de viktigaste kraven som Byggnads eniga avtalsråd spikade i Stockholm på torsdagen inför den kommande avtalsrörelsen.

- Vi har genomfört samtal på många arbetsplatser och fått en kraftig uppslutning kring kollektivavtalet. Över 10 000 avtalsförslag har kommit in efter medlemssamtalen på arbetsplatserna. Avtalsförslagen tillsammans med ett enigt avtalsråd gör att vi känner oss starka när vi nu går in i förhandlingar, säger Byggnads ordförande Hans Tilly.

- De förslag vi nu lägger fram innebär också att vi gör en EU-anpassning av avtalet, vilket kommer de utländska arbetstagarna som arbetar här till godo, säger Byggnads avtalssekreterare Gunnar Ericson.

Förhandlingarna gäller Bygg och anläggningsavtalet där motparten är Sveriges Byggindustrier samt Entreprenadmaskinavtalet med Maskinentreprenörens som motpart.

För kommentarer kontakta Kristina Mårtensson tel 070 - 3152692 eller ordförande Hans Tilly på 070 – 552 67 40 eller avtalssekreterare Gunnar Ericson på 070 – 520 79 46.