Dyrare att vara med i facket om högern får bestämma

Wanja Lundby-Wedin på Byggnads kongress 17 juni: Dyrare att vara med i facket om högern får bestämma.

Talet till kongressen 17 juni från LOs ordförande Wanja Lundby-Wedins var som en facklig grundkurs. Hon påminde om att det är tre månader kvar till valet och att uppgiften är att tala om att det finns två alternativ i politiken.

Vi är enligt Wanja Lundby-Wedin världens starkaste fackföreningsrörelse beroende av att vi har den högsta organisationsgraden, att kollektivavtalen är starka och att vi har facklig politisk samverkan.

– Den höga organisationsgraden är ingen självklarhet. För 100 år sedan tog andra striden före oss och de var beredda att lämna jobb och förlora bostad för rätten att organisera sig, sa LO-chefen. Tack vare vår höga organisationsgrad har vi kunnat uppnå riktigt bra villkor i kollektivavtalen.

Högern vill åt den höga organisationsgraden. De ska se till att det blir dyrare att vara med i facket så att folk avstår. De vet att våra medlemmar är ”priskänsliga”. Men borgerligheten ska aldrig kunna ta död på svensk fackföreningsrörelse genom att det ska vara dyrare att vara med, det ska vi lova varandra sa Wanja Lundby-Wedin och fick rungande applåder från kongressen.

Wanja Lundby-Wedin gratulerade också Byggnads för att förbundet antagit programmet ”Byggnads mot rasism och för integration”. Var fjärde LO-medlem har idag utländsk bakgrund och varje gång vi möter främlingsfientlighet måste vi våga säga mot, sa hon.