Ulf Adelsohn (m) på (s)-kongressen

Nu pågårsocialdemokraternas partikongress och de viktiga framtidsfrågorna debatteras.

Partiet måste börja formulera en utopi och radikala strategier igen. Utan sådana utopier är arbetarrörelsen dömd att kopiera borgerliga koncept och idéer. Ska sossarna utforma politiken utifrån medelklassen i storstan eller ska de lyssna till byggnadsarbetaren i Åmål?

Byggnads och Socialdemokratiska Studentförbundet vill främja en debatt om socialdemokratins framtid inom och utanför partiet. Därför kommer vi på den socialdemokratiska partikongressen presentera boken Efter ett kvartssekel av nederlag – en debattantologi om arbetarrörelsen och framtiden. I boken presenterar bland annat Göran Greider, Tiina Rosenberg och Stig-Björn Ljunggren sin framtidsvision för socialdemokraterna.

Byggnads bjuder in massmedia till ett boksläpp där Ulf Adelsohn (m),  Stig-Björn Ljunggren, Hans Tilly och Kajsa Borgnäs debatterar vad socialdemokraterna måste göra för att vända trenden efter ett kvartssekel av nederlag.

– Arbetarrörelsen står inför ett vägval. Det är nu som debatten ska vara som mest intensiv och spännande. I antologin kommer flera intressanta tankar kring vilken väg socialdemokraterna måste gå, säger Hans Tilly, ordförande i Byggnads.

Tid: Torsdagen den 29 oktober kl. 14.00-15.30
Plats: Lokal B2, socialdemokraternas partikongress, Älvsjömässan
Deltagare: Stig-Björn Ljunggren, Hans Tilly, Kajsa Borgnäs och Ulf Adelsohn.

Anmälan: Anmälan till boksläppet sker till Byggnads pressekreterare, Dan Lundqvist Dahlin, 070-591 00 12 eller dan.lundqvistdahlin@byggnads.se

”Jag har aldrig läst en bok som så enkelt och fränt beskrivit tillståndet idag. Bästa beskrivningen är just: klarspråk. Låt oss lära av det när vi fortsättningsvis ska debattera i media!”
Folkbladet

”Denna antologi äger med sin brokiga bredd av skribenter goda förutsättningar för att starta en vidsträckt och rent av explosiv debatt om arbetarrörelsens nederlag och strategier”
Tidningen Kulturen