De får Byggnads kulturstipendium 2019

Arton stipendiater till Byggnads kulturstipendium 2019 har utsetts. Sammanlagt delas 270 000 kronor för insatser och fortsatt arbete inom kulturområdet. Totalt inkom 566 ansökningar.

Sedan 1966 delar Byggnads ut ett antal kulturstipendier varje år. Syftet med kulturstipendiet är att göra det möjligt att förverkliga en idé eller ett projekt inom kulturområden som litteratur, journalistik, musik, bildkonst och dans.

– Kulturupplevelser gör livet rikare och utmanar våra tankar. Att lyfta kulturens betydelse i samhället är en stolt och levande tradition inom arbetarrörelsen. Jag är glad att Byggnads kan stötta dessa begåvade kulturutövare med vårt kulturstipendium, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Syftet med kulturstipendiet är att göra det möjligt att förverkliga en idé eller ett projekt inom kulturområden som litteratur, journalistik, musik, bildkonst och dans. Sammanlagt delas 270 000 kronor ut till 18 stipendiater i år. Under ansökningsperioden den 3 december 2018 till 1 mars 2019 inkom totalt 566 ansökningar.

Stipendiet delas ut till mottagarna den 23 maj på Rönneberga konferens, Lidingö, under Byggnads fullmäktige.

2019 års stipendiater

Motiveringar.