Arbetsmiljöombudsman

Den som är arbetsmiljöombudsman är huvudansvarig för regionens arbetsmiljöarbete inklusive RSO-verksamhet. Det handlar i hög grad om att medverka till ett långsiktigt strategiskt arbetsmiljöarbete som ska bidra till att skapa en god arbetsmiljö för medlemmarna oavsett i vilka företag de är anställda. Detta i samarbete med RSO, HAM, huvudskyddsombuden och skyddsombuden. Som arbetsmiljöombudsman ska man vara väl insatt i arbetsmiljölagstiftningen och följa förbundets arbetsmiljö- och utvecklingsarbete. Målet är att ingen ska skadas, mista sitt arbete eller pensioneras på grund av dålig arbetsmiljö.

Arbetsuppgifter

  • Bedriva förhandlingar inom arbetsmiljöområdet.
  • Upprätta årlig verksamhetsplan som ska godkännas av regionstyrelsen.
  • Tillsammans med de regionala skyddsombuden, RSO, planera den dagliga arbetsmiljöverksamheten.
  • Meddela förbundet skriftligt när RSO utsetts.
  • Underrätta arbetsgivare om vem som är RSO.
  • Tillsammans med utbildningsansvarig och RSO samordna, planera och, om möjligt, medverka i utbildningar som vänder sig till skyddsombuden.
  • Hålla kontakt med förbundets arbetsmiljöombudsmän och samordna arbetsmiljöaktiviteter som förbundet beslutat om.
  • Redovisa RSO-verksamheten till förbundet.

Utbildning

Byggnads utbildningar

  • Påfarten
  • Skyddsombudsinformation, årligen
  • Startkurs, år 1
  • Skyddsombudsutbildning, steg 1, år 1
  • Skyddsombudsutbildning, steg 2, år 1
  • Prevention 1, år 2
  • Skyddsombudsutbildning, steg 3, år 2
  • Skyddsombudsutbildning, steg 4, år 2
  • Samverkan och förändringsarbete, år 3
  • Prevention 2, år 4
  • De viktigaste föreskrifterna, år 4

Fortbildning

  • Min Arena
  • Rehabiliteringsutbildning

LO/ABF-utbildningar

  • Regionala skyddsombud

Fortbildning

  • Medlemsutbildning
  • Insikter
  • Kemiska hälsorisker
  • Hot och våld i arbetslivet
Uppdaterad: