Handläggare för arbetsmiljöfrågor - HAM

I MB-gruppen utses en ledamot som ska handlägga arbetsmiljöfrågor (HAM). Detta regleras i arbetsmiljöavtalet. Arbetsgivaren är skyldig att i arbetsmiljöfrågor samverka med HAM. Rollen innebär att man löpande har kontakt med skyddsombud i syfte att förbättra arbetsmiljön och självklart driva frågan om en god arbetsmiljö fackligt genom MB-organisationen.

I praktiken innebär det att man förutom utbildningarna för uppdraget kommer att genomgå de utbildningarna som vänder sig till MB-ledamötena.

Arbetsuppgifter

  • Delta i skyddsombudsträffar, lagbasträffar och UVA-möten.
  • Fungerar som Rehabombud.
  • Hjälpa medlemmar som råkar ut för någon olycka/skada pga arbetet, med deras kontakter och anmälningar till Försäkringskassan och andra myndigheter samt försäkringsbolag.
  • Sitta med i arbetsmiljöråd/skyddskommitté.
  • I övrigt arbeta med de uppgifter som ingår i uppdraget som MB-ledamot.
  • Vara engagerad och delta i kretsverksamheten.

Utbildning

Byggnads utbildningar

  • Påfarten
  • Facklig introduktionsutbildning för MB- och kontaktombud
  • MB steg 1, 2 och 3

Fortbildning

  • Min Arena
  • Skyddsombudsinformation, årligen
  • Startkurs, år 1
  • Skyddsombudsutbildning, steg 1, år 1
  • Skyddsombudsutbildning, steg 2, år 1
  • Prevention, år 2
  • Skyddsombudsutbildning, steg 3, år 2
  • Skyddsombudsutbildning, steg 4, år 2
  • Samverkan och förändringsarbete, år 3
  • Prevention 2, år 4
  • Rehabiliteringsutbildning

LO/ABF-utbildningar

 

Fortbildning

  • Medlemsutbildning
  • Insikter
  • Ledarskap
  • Det svåra samtalet
  • Samhällsekonomi
  • Välfärd och sysselsättning
Uppdaterad: