Regionalt skyddsombud (RSO)

Uppdraget som regionalt skyddsombud (RSO) är ett fackligt förtroendeuppdrag. RSO ska i huvudsak verka på arbetsplatser som har färre än fem anställda och på arbetsplatser som saknar skyddsombud.

Som RSO ska man primärt i sitt arbete skapa intresse och engagemang för arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor med målet att aktivera det lokala arbetsmiljöarbetet och se till att det fungerar på ett bra sätt.

Arbetsuppgifter

  • Besöka mindre företag och arbetsplatser som saknar SO i syfte att förbättra arbetsmiljön.
  • Rapportera till regionstyrelserna samt återföra kunskaper och erfarenheter till regionen och förbundet.
  • När det påkallas av lokalt skyddsombud eller annan medlem, stödja eller ingripa i arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor.
  • Tillsammans med utbildningsansvarig och arbetsmiljöombudsmannen samordna, planera och eventuellt medverka i skyddombudsutbildningar.
  • Verka samordnat med regionens MB-ansvariga ombudsmän.
  • Verka för en facklig samverkan i företagen vad gäller arbetsmiljöfrågorna.
  • Hålla kontinuerlig kontakt med skyddsombuden i regionen, närliggande organisationers RSO och LO:s arbetsmiljökommitté på orten.

Utbildning

Byggnads utbildningar

  • Påfarten
  • Skyddsombudsinformation, årligen
  • Startkurs, år 1
  • Skyddsombudsutbildning, steg 1, år 1
  • Skyddsombudsutbildning, steg 2, år 1
  • Prevention 1, år 2
  • Skyddsombudsutbildning, steg 3, år 2
  • Skyddsombudsutbildning, steg 4, år 3
  • Samverkan och förändringsarbete, år 3
  • Prevention 2, år 4
  • De viktigaste föreskrifterna, år 4

Fortbildning

  • Min Arena

LO/ABF-utbildningar

  • Regionala skyddsombud

Fortbildning

  • Medlemsutbildning
  • Insikter
  • Kemiska hälsorisker
  • Hot och våld i arbetslivet
Uppdaterad: