Regionalt skyddsombud (RSO)
Uppdraget som regionalt skyddsombud (RSO) är ett fackligt förtroendeuppdrag. RSO ska i huvudsak verka på arbetsplatser som har färre än fem anställda och på arbetsplatser som saknar skyddsombud.
Som RSO ska man primärt i sitt arbete skapa intresse och engagemang för arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor med målet att aktivera det lokala arbetsmiljöarbetet och se till att det fungerar på ett bra sätt.
Arbetsuppgifter
- Besöka mindre företag och arbetsplatser som saknar SO i syfte att förbättra arbetsmiljön.
- Rapportera till regionstyrelserna samt återföra kunskaper och erfarenheter till regionen och förbundet.
- När det påkallas av lokalt skyddsombud eller annan medlem, stödja eller ingripa i arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor.
- Tillsammans med utbildningsansvarig och arbetsmiljöombudsmannen samordna, planera och eventuellt medverka i skyddombudsutbildningar.
- Verka samordnat med regionens MB-ansvariga ombudsmän.
- Verka för en facklig samverkan i företagen vad gäller arbetsmiljöfrågorna.
- Hålla kontinuerlig kontakt med skyddsombuden i regionen, närliggande organisationers RSO och LO:s arbetsmiljökommitté på orten.
Utbildning
Byggnads utbildningar
- Påfarten
- Skyddsombudsinformation, årligen
- Startkurs, år 1
- Skyddsombudsutbildning, steg 1, år 1
- Skyddsombudsutbildning, steg 2, år 1
- Prevention 1, år 2
- Skyddsombudsutbildning, steg 3, år 2
- Skyddsombudsutbildning, steg 4, år 3
- Samverkan och förändringsarbete, år 3
- Prevention 2, år 4
- De viktigaste föreskrifterna, år 4
Fortbildning
- Min Arena
LO/ABF-utbildningar
- Regionala skyddsombud
Fortbildning
- Medlemsutbildning
- Insikter
- Kemiska hälsorisker
- Hot och våld i arbetslivet