Juan-Emil Guzman Svensson och Dan Berger under vägningen av servicebilar.

Servicebilar i fokus

Information och möten med medlemmar i deras vardag. Vägningen av servicebilar är inne på tredje omgången.

Publicerad:

Det är en strid ström av servicebilar som vägs utanför byggvaruhuset Optimera i Kristianstad. Snickaren Olle Gran får grönt ljus för totalvikten.
-Det är bra att veta, då vet jag vad jag har för utrymme att lasta, säger han.

Informera om risker
Juan-Emil Guzman Svensson, ombudsman Byggnads Skåne, förklarar att syftet är att informera om risker och juridiskt ansvar vid övervikt.
- Alla är inte medvetna om det, överlast kan vara livsfarligt. På det här sättet når vi medlemmarna i deras vardag och kan informera, säger han.

Positiv respons
Det är Byggnads Skåne som tillsammans med Elektrikerna och Målarna arrangerar vägning av servicebilar för tredje gången. Juan-Emil Guzman Svensson berättar att de än så länge inte stött på någon bil med överlast och att responsen från medlemmarna varit positiv.
- Ute vid en byggvaruhandel möter vi medlemmarna i deras vardag och de får träffa oss på andra ställen än under ett klassiskt arbetsplatsbesök, säger han.

Lägesbild över branschen
Det är också ett tillfälle att få en lägesbild över branschen. Juan-Emil Guzman Svensson menar att det varit extra viktigt med tanke på coronapandemins påverkan på samhället. Han förklarar att byggsektorn i nuläget klarat sig relativt bra.
- Företag som varit flexibla och ställt om verksamheten har mycket att göra. Sedan finns det företag som inte gjort det och de kan ha det kämpigt. Osäkerhetsfaktorn verkar vara leveranser, men så länge det finns material finns det arbete, säger han.

Uppdaterad: