Marcus Abrahamsson, Byggnads Stockholm-Gotland

Marcus Abrahamsson, ombudsman på Byggnads Stockholm-Gotland, vid Förbifart Stockholm

Fotograf: Byggnads Stockholm-Gotland

Marcus vill se medvetna medlemmar som engagerar sig på sin arbetsplats

Marcus Abrahamsson gillar att vara ute i naturen, men mest håller han till på Sveriges största väg och tunnelbygge. Marcus jobbar för att få byggnadsarbetare på E4 Förbifart Stockholm att bli medvetna medlemmar i Byggnads – och det finns att göra.

Publicerad:

Marcus Abrahamsson började vid årsskiftet som projektanställd för att på heltid jobba fackligt med Förbifarten – Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid.

- Min uppgift är att skaffa oss kunskap om projektet och delvis är det genom att granska företagen. Men framförallt vill jag göra dem som arbetar där medvetna och villiga att organisera sig fackligt i sitt företag tillsammans med sina kollegor.

Marcus Abrahamsson kommer från Jämtland och flyttade till Stockholm 2014. Här fick han snabbt erfarenhet av att jobba i företag som inte gick helt enligt regelboken. Först började han på ett bemanningsföretag.

- Då fick jag känna på hur det var att bli anställd och uppsagd på samma papper. Det var ett företag som undvek fasta anställningar och vi flyttades runt mellan olika bolag.

Sedan arbetade han på JM Stom och där fungerade det bra. Men det var först då som Marcus blev medlem i Byggnads. Hur kom det sig att du gick med i facket?

- ”Kingen” Kingström sa att det är bara att skriva på – och då gjorde jag det. Och det var ju bra, fast så jobbar ju inte jag riktigt för att rekrytera medlemmar. Man måste vilja vara med i facket. Och sedan är det skillnad på att vara medlem och att vara en organiserad medlem.

Med en organiserad medlem menar Marcus att man är intresserad av att jobba fackligt i företaget, till exempel i en MB-grupp, som lagbas eller skyddsombud.

- Eller bara vara en medveten medlem, säger Marcus.

Det är så Marcus vill ha det på Förbifarten, att få medlemmar i Byggnads som vill engagera sig på sin arbetsplats genom att ta ett fackligt uppdrag. Eller vara en medveten medlem som stöttar den fackliga organisationen i företaget.

Han har själv arbetat på företag utan kollektivavtal, han vet hur svårt det kan vara när arbetsgivaren gör lite som de vill.

- Där var det verkligen ingenting som stämde, fel semesterlön, ingen reseersättning eller övertidsersättning.

Men Marcus gjorde vad han kunde för att påverka, han tog ett fackligt uppdrag som skyddsombud och försökte få företaget att teckna kollektivavtal.

- Företaget tog sedan ett betongjobb som de inte hade erfarenhet nog att klara av. Men jag hann säga upp mig själv innan det gick i konkurs.

Marcus började istället arbeta på Från Stan Byggnads AB.

- Där frågade de tidigt om jag ville bli skyddsombud.

Först var Marcus tjänstledig därifrån för att jobba fackligt på Byggnads med Förbifartsprojektet, nu har han precis blivit tillsvidareanställd. Hur är omställningen att gå från produktionen och vara intresserad av fackliga frågor till att jobba på facket?

- Jag trodde jag kunde mycket om facket, men jag ser ju att det är mycket jag inte kan. Förut såg man sitt eget gentemot Byggnads, nu ska man titta utifrån Byggnads perspektiv och på hela branschen, säger Marcus.

Marcus Abrahamsson tar också upp problematiken med att gå från att vara väldigt fysiskt aktiv som byggnadsarbetare till att bli mer fysiskt inaktiv som ombudsman.

- Jag kan ju inte äta lika mycket nu och måste komma iväg och träna. Det sägs härinne att det är viktigt med profilkläder som det står Byggnads på. Men alla ser ju på kroppshyddan att det är en ombudsman som kommer, säger Marcus med glimten i ögat. Där vill man ju inte hamna.

Marcus berättar om hur det kan gå till på någon av Förbifartens arbetsplatser, när han är ute för att organisera och värva medlemmar. På en arbetsplatsträff med ett 20-tal utländska byggnadsarbetare, sa 15 personer att de ville gå med i facket.

- När vi kom dit dagen efter med anmälningsblanketter, så var det ingen som skulle gå med i facket längre. Företaget hade hotat med att dra in både deras resor och boende. Nu pågår en granskning av just det bolaget. Det är 2020 och vi befinner oss fortfarande på den här nivån i Sverige, säger Marcus.

Marcus Abrahamsson berättar vidare att Trafikverket, som är beställare för Förbifart Stockholm, nu anställt en person som ska samordna arbetet med arbetsmiljön.

- Det är ett framsteg, tidigare har det inte funnits någon länk på Trafikverket som samordnar arbetsmiljön inom det här jätteprojektet. Jag hoppas och tror att vi kommer inleda ett bra samarbete, som sträcker sig – inte bara för Förbifarten, utan även till andra projekt där Trafikverket är beställare.

"Byggettan" och "Helt enkelt"

"Byggettan" är vår medlemstidning och "Helt enkelt" är vårt nyhetsbrev. 

Läs tidningen eller nyhetsbrevet

Följ oss på sociala medier

Gilla oss på Facebook och Instagram

Löpande uppdateringar av vad som händer i den fackliga världen – speciellt inriktat på byggbranschen i Stockholmsregionen och på Gotland!

Facebook

Instagram

Uppdaterad: