Byggnads Väst

Jörgen Sannerstedt från Züblin och Johan Danielsson.

Fotograf: Peter Gustafsson

EU-kandidat besökte Byggnads Väst

Johan Danielsson vill säkerställa att alla som arbetar i Sverige gör det på svenska kollektivavtal.

– EU:s inre marknad ska inte leda till konkurrens med löner och arbetsvillkor, sa han när han i dag besökte Byggnads Väst och ett av Göteborgs stora byggprojekt, Marieholmstunneln.

Publicerad:

Johan Danielsson är LO-förbundens gemensamma kandidat inför EU-parlamentsvalet och står som andra namn på Socialdemokraternas lista.

På tisdagen besökte han Byggnads Väst och pratade med personalen inför valet till EU-parlamentet som avgörs den 26 maj.

– Jag söker mig till EU-parlamentet för att jag ser den stora möjligheten att påverka EU:s framtid, sa Johan.

EU-valet viktigare än många tror

EU-valet brukar locka få väljare, men måste ses som lika viktigt som valet till den svenska riksdagen. Mycket av det som röstas igenom i EU-parlamentet styr vardagen i Sveriges kommuner och landsting. Inte minst byggbranschen påverkas.

Så gå och rösta den 26 maj.

En av de frågor Johan driver är att kollektivavtal ska gälla vid alla upphandlingar. Då kan vi bevara den svenska modellen.

– Förutom att bekämpa osund konkurrens och lönedumping handlar det om att fortsätta driva på för en förbättrad europeisk arbetsmiljölagstiftning som säkerställer att människor inte dör på grund av sitt arbete, säger Johan.

Han vill se att EU tar fram moderna regler som skyddar arbetstagares rättigheter och att reglerna kring bemanningsföretag inte leder till missbruk.

– EU:s regelverk påverkar på många sätt arbetstagares position på arbetsmarknaden. Det är därför vi måste vara aktiva på EU-nivå – för att slåss för våra rättigheter.

Fick se tunnelbygget

På lunchen fick Johan se Marieholmstunneln tillsammans med Byggnads Pablo Vergara. Tunnelbygget är ett projekt med arbetare från Polen, Irland, Portugal och många andra EU-länder, men även från Turkiet och andra länder utanför unionen.
Byggnads Väst värvade förra vecka åtta turkiska arbetare på Pramit i Marieholmstunneln vilket ger oss större möjligheter att följa upp hur de har det.
Och Züblin, som är den stora entreprenören, är måna om att ha en bra relation med facket.
Men det finns andra projekt och företag i Göteborgsregionen där utmaningarna är större för Byggnads.

– Inte minst behövs tydligare regler för utstationerad arbetskraft, sa Johan Danielsson.

Uppdaterad: