636 medlemmar har sagt sitt om informationen från Byggnads Väst

636 medlemmar i Byggnads Väst har svarat på enkäten om kommunikation som vi skickade ut.

63 procent av dem tycker att informationen de får från Byggnads är lagom omfattande.

34 procent vill ha mer information.

Nästan 80 procent av de svarande vill ha kvar tidningen Byggvästen i någon form.

Publicerad:

Det är alltså 97 procent av de som svarat på enkäten som tycker att mängden information är bra eller vill ha mer information.

Hälften säger att de vill ha information från Byggnads Väst ”Så fort det händer något aktuellt” och det är väl där vi kan utveckla oss och bli bättre.

Den lokala tidningen Byggvästen är populär bland medlemmarna. Nio av tio läser den alltid eller ibland.

64 procent vill ha den fyra gånger per år som tidigare.

Var sjunde medlem kan tänka sig att den kommer en eller två gånger per år.

80 procent läser den som papperstidning.

Drygt var femte svarande tycker att vi ska lägga ner tidningen och satsa på annan kommunikation.

Tre av fyra vill helst ha sin information via mail. Ett digitalt nyhetsbrev som mailas ut en gång i månaden är en bra grund. Det kan utökas med snabb och aktuell information via mail eller sms när det händer något.

Mail är bra på så sätt att medlemmarna kan läsa när de får tid.

Sms riskerar att störa mer under arbetsdagen, men är effektivt när det händer något viktigt som det går att informera kort om.

Sociala medier når få medlemmar

Sociala medier eller Byggnads Västs hemsida är inga bra nyhetskanaler enligt de medlemmar som svarat. Bara var femte medlem letar information från oss på sociala medier.

Facebook fungerar relativt bra. Var tredje medlem som svarat på enkäten följer oss på Facebook.

Här vet vi samtidigt att vi bara har 1 800 personer som aktivt följer Byggnads Västs sida på Facebook. Vi har cirka 20 000 medlemmar i väst så inte ens tio procent följer oss aktivt på Facebook.

Instagram och Youtube når cirka tio procent tillsammans. Men det är kanaler som vi inte lyckats marknadsföra särskilt bra.

Hemsidan fungerar bra för fakta

15 procent hittar nyheter på hemsidan och just när det gäller hemsidan vet vi att många går in där för att ta reda på fakta om avgifter, utbildningar och liknande. Inte för att leta nyheter.

En nyhet är att vi har gjort ett avsnitt i en podcast. Vi försöker göra några avsnitt och se hur det landar.

Det är inte möjligt att både göra en lokal tidning fyra gånger per år och samtidigt hålla en podcast levande.

Det handlar om prioriteringar. Byggnads Väst har en kommunikatör. För varje kanal vi producerar material i riskerar innehållet att tunnas ut. Det gäller att satsa kraften på de kanaler där vi när flest medlemmar så snabbt och effektivt som möjligt.

Läs undersökningen

Det är alltid en risk med den här typen av enkäter att de som svarar är de som är mest engagerade. Så det är något vi måste tänka på när vi försöker tolka svaren.

PETER GUSTAFSSON

Kommunikatör, Byggnads Väst

SE ALLA SVAR I ENKÄTEN

Tack alla som svarade!
De fyra som vann en bok i samband med enkäten:

Marcus Eliasson, Mikael Widbro, Per Hultenren och Charlotte Sofia Kronlund.
"Svartjobbsfabriken" kommer med posten.
Grattis!

 

Uppdaterad: