Byggnads Väst

Vi kan bli mycket bättre på ergonomi, säger Niklas Jensen som är huvudskyddsombud på Assemblin.

Fotograf: Peter Gustafsson

Dålig ergonomi ligger bakom flest arbetsskador

Ergonomiska belastningsskador är den vanligaste skadan på våra arbetsplatser och det kanske största problemet med vår arbetsmiljö.

– Vi måste börja tänka mer på ergonomin. Vi ska ju kunna gå i pension någon gång också och inte bara gå på smärtstillande, säger Niklas Jensen, huvudskyddsombud.

Publicerad:

Niklas Jensen är huvudskyddsombud på Assemblin VS och centralt sammankallande i MB-gruppen på företaget. Han kommer bland annat att vara med i en film om ergonomi som Bggnads håller på att spela in.

– Med tanke på att vi har så många belastningsskador som vi har i byggbranschen skulle jag vilja säga att vi är ganska dåliga på det, säger han.

Ett problem är att många inte får rätt utbildning eller kunskap om hur de ska arbeta för att undvika förslitningsskador.

– Jag skulle vilja säga att det stora problemet är det vi gör dagligen. De små obekväma sakerna som inte känns så tunga just nu, men har du gjort dem åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan i 35 år så kanske det blir jättebesvärligt och leder till stora bekymmer i framtiden och det är ju det vi vill undvika.

På många arbetsplatser kan det saknas möjligheter till arbetsrotation.

– Där behöver hela branschen bli bättre.

Sedan är vi alla vanemänniskor.

– Vi gör saker utan att tänka på det, det gör vi allihop, jag också, men vi behöver bli mer medvetna om det.

Fyra typer av grundproblem

Det finns fyra grupper av problem som är aktuella inom byggbranschen.

  • Obekväma arbetsställningar.
  • Tunga lyfta och förflyttningar.
  • Repetitiva rörelser.
  • Vibrationer och slag.

– Obekväma arbetsställningar kan ju uppstå var som helst och när som helst och det är inte det lättaste att ta bort. Där kommer ju saker som arbetsrotation in och att vi hjälps åt och inte står i samma läge i åtta timmar utan att vi byts av och tar mikropauser och återhämtar oss. Och kanske framför allt att vi planerar arbetet. Problemen kanske faktiskt går att undvika om vi tänker till innan vi börjar, säger Niklas.

Alla på arbetsplatsen ska vara med i planeringen.

– Framför allt skyddsombuden, men egentligen ska alla vara med och planera dagarna och arbetet och vi ska vara med tidigt i planeringen.

Det gäller också att våga säga till sina kollegor när de glömmer av sig eller slarvar med ergonomin.

– Där är vi lite macho fortfarande.

Många lätta felaktiga lyft kan vara värst

Tunga lyft är ett problem som de flesta är medvetna om.

Hela grundproblemet med dålig ergonomi är att det är repetitiva rörelser som skadar dig.

– Problemet är i regel inte det som är jättetungt för det finns det ingen möjlighet att lyfta själv. Problemet är det du faktiskt får upp på axeln. Det som ger förslitningsskador. Du kanske inte blir skadad just nu utan du blir det om tio år eller så. Du kanske får problem med ryggen eller axlarna.

Det som kallas förflyttningar i det här sammanhanget är när du lyfter tungt och samtidigt vrider dig.

– Om du lyfter gäller det att hålla det centrerat till kroppen och inte göra snedbelastningar, säger Niklas.

Även där gäller det att hjälpas åt så att inte en person blir ståendes med samma moment dag efter dag.

Ställ högre krav på maskinerna

När det gäller vibrationer och slag kommer vi in på maskiner.

– Det är väldigt viktigt att vi har bra, hela och nya maskiner. För maskiner slits och de vibrerar mer med tiden. Samtidigt behöver maskinerna vara anpassade efter handstorlek, efter vad man ska göra och vem som gör det. Det finns en hel uppsjö av maskiner och allting passar inte alla.

Sedan finns det maskiner du behöver vara extra försiktigt med.

– Du kan ha hur nya saker som helst, men en tigersåg kommer alltid att vara onyttig för dig, för den skakar för mycket, säger Niklas.

Han tycker att vi har blivit mycket bättre på många saker, men förutom att bli mer medvetna om ergonomi tycker han att fler borde börja träna sin kropp även på fritiden för att förebygga arbetsskador.

– Se till att träna och stärka kroppen. Arbetsgivaren har alltid ansvaret att se till att vi har en bra arbetsmiljö, men jobbet kommer alltid att vara fysiskt och det kommer alltid att kräva att du har en grundkondition. Sen behöver du inte vara den som lyfter mest på gymmet eller springer snabbast på maraton, men se till att hålla kroppen i hyfsat god kondition. Det kommer vi alltid att må bra av.

Varje år brukar vi samla in checklistor från skyddsronder. Som skyddsombud går du in på https://arbetsplats.info/ och rapporterar. Det ska komma igång redan innan vecka 43.

MER OM ERGONOMI

PETER GUSTAFSSON

Uppdaterad: