Öka produktiviteten i byggsektorn, men inte genom lönekonkurrens

Debattartikel publicerad i Dagens Industri måndagen den 8 februari.

Den senaste tiden har produktiviteten i byggsektorn varit ett hett diskussionsämne i massmedia. I debatten har det förekommit galna påståenden och felaktiga lösningar. Men diskussionen är för viktig att raljera över och måste därför tas på allvar. Det skriver idag Byggnads ordförande Hans Tilly på Dagens Industris debattsida.

I en mycket intressant internationell jämförelse av byggmarknaden i nio länder som presenterades för några år sedan framgick det att byggmarknaden ser olika ut runtom i världen. I jämförelsen beskriver författarna att byggindustrin i varje land har två vägar att gå.

Den ena vägen baseras på att byggbranschen har en lågutbildad och arbetskraftsintensiv yrkesarbetarkår. Byggföretagen konkurrerar huvudsakligen med ett lågt pris och de vill inte satsa på vidareutbildning eftersom de räknar med att de då går över till en konkurrent. Anställningarna är oftast tillfälliga vilket gör att branschen snarare är en genomgångsbransch än en bransch där man stannar och utvecklas.

Den andra vägen bygger på att byggindustrin är kapitalintensiv och teknisk dynamisk. De anställda är välutbildade och har goda anställningsvillkor. Kostnaden för yrkesutbildning, arbetsmiljö samt förmåner vid arbetslöshet finansieras via skatter eller branschgemensamma system. Detta bygger på att parterna har långsiktiga relationer och litar på varandra. Arbetsgivarna tjänar på att erbjuda trygga anställningar och bra arbetsmiljö för byggnadsarbetare med goda yrkeskunskaper.

Den sistnämnda vägen är den väg vi valt i Sverige och som har varit väldigt framgångsrik för branschen och för Byggnads medlemmar. Tyvärr måste jag konstatera att den svenska vägen alltmer ifrågasätts och angrips. Nu senast var det en riksdagskandidat från Centerpartiet som var ute och påstod att Byggnadsarbetare är lata och att det därför är låg produktivitet i byggbranschen. Det finns dock ett syfte med angreppen och det är att leda in byggbranschen på den väg där vi får lågutbildad arbetskraft, lönekonkurrens, sämre arbetsmiljö och en bransch med låg status.

Den borgerliga regeringen har inte heller varit overksam, utan har genom beslut om fördyring av a-kassan fått tusentals att lämna både fackföreningarna och a-kassan. Nu har regeringen för avsikt att låta elever på gymnasiets yrkes- och lärlingsutbildningar slippa läsa gymnasieskolans kärnämnen – svenska, engelska och matematik. Regeringen verkar se de människor som jobbar med hantverksyrken som utbytbara brickor som inte behöver hög kompetens.

Det är glädjande att vi och arbetsgivarsidan nu sitter ner och tillsammans arbetar fram ett nytt och modernt avtal för byggbranschen. Även om vi har en väg att gå för att lösa alla detaljer så är målet att få ett bygg- och anläggningsavtal som bygger på en respekt för varandras roller och som ger både de anställda och företagen goda villkor.

Jag tror på en byggbransch där den fackliga organisationsgraden är hög och relationerna mellan fack och arbetsgivare baseras på ömsesidigt förtroende. Jag tror också att branschen tjänar på att upprätthålla ett system med välutbildad arbetskraft, anställda som känner trygghet och där fortbildning är ett naturligt inslag.

Hans Tilly
Ordförande Byggnads