För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor

Byggnads, länk till startsidan

Allvarliga arbetsmiljöproblem vid tunnelbanebygget i Järla

Trasiga stegar, saknade skyddsräcken och blockerade tillfarter. Över 70 personer jobbar dagligen nere i tunnlarna utan tillräcklig säkerhet. Efter två inspektioner på tunnelbanebygget i Järla har vi lagt sju skyddsstopp på bara två dagar.

Den 24 och 25 juni 2025 genomförde två regionala skyddsombud från Byggnads Stockholm-Gotland arbetsmiljöinspektioner vid bygget av Järlas nya tunnelbanestation i Nacka. Arbetet sker till största delen under jord och vid vårt första besök var 73 personer inskrivna i tunneln.

Det vi möttes av var en arbetsmiljö med stora och allvarliga brister. Redan vid första inspektionen tvingades vi stoppa arbetet på fyra olika delar av arbetsplatsen. Dagen därpå tillkom ytterligare tre skyddsstopp. Totalt blev det sju stopp på två dagar, en tydlig indikation på att säkerhetsproblemen är både omfattande och akuta.

Huvudentreprenör och ansvarig för arbetsmiljösamordningen (BAS-U) är CRTG Engineering Sweden AB. Beställare av projektet är Region Stockholm.

Flera allvarliga brister i säkerheten

Under våra inspektioner upptäckte vi flera allvarliga brister i arbetsmiljön. Här är några av de mest akuta problemen:

  • Utrymningsvägar saknades, trots att de är helt avgörande vid arbete under jord. 
  • Ställningar var felmonterade och skyddsräcken saknades. 
  • Saxlift användes nära oskyddade kanter, utan avspärrningar eller fallskydd.
  • Stegar var trasiga och maskiner saknade skydd, till exempel oskyddade bänksågar.
  • Risk för skador från fallande föremål och oskyddad armering.
  • Grindar stod öppna, vilket gör att obehöriga kan ta sig in på området.
  • Påkörningsskydd var placerade för nära schakt och gropar, vilket innebär fara för både förare och dem som arbetar nedanför.
  • Blockerade tillfarter gör det svårt att ta sig fram med räddningsfordon.
  • Dålig belysning i tunnlarna försvårar arbetet och ökar risken för olyckor.
  • Sanitära utrymmen var undermåliga. Det fanns inga fungerande duschar och toaletterna var i mycket dåligt skick.
  • Arbetsplatsen var i allmän oordning, vilket ökar risken för olyckor.
  • Otillåtet nattarbete pågick, i strid med gällande avtal och regler.
  • Vi misstänker att flera företag på platsen saknar kollektivavtal.
  • Brandskyddet var otillräckligt, bland annat förvarades brandfarlig frigolit nere i tunnlarna.
  • Första hjälpen-utrustning saknades eller var bristfällig.
     
Allvarligt tillbud på allmän väg

Vid vårt första besök inträffade också ett allvarligt tillbud. Ett tungt betongrör skulle lossas från en lastbil, mitt på en allmän väg där förbipasserande rörde sig. Arbetet utfördes utan tillräckliga säkerhetsåtgärder, vilket innebar stor fara för både arbetare och allmänhet.

Vi kräver åtgärder

Vi ser mycket allvarligt på de brister som upptäckts. Säkerheten för de anställda måste alltid komma först, särskilt vid arbete under jord där riskerna redan från början är förhöjda. Vi kommer att följa upp ärendet noggrant och säkerställa att åtgärder vidtas.

Ingen ska behöva riskera livet på jobbet. Alla har rätt till en trygg och säker arbetsmiljö, oavsett om arbetet sker ovan eller under jord.

Publicerad: 27 juni 2025