”Byggnads ska växa – häng med på resan!”
Nyligen avslutades Byggnads kongress och där satte vi ett tydligt mål: Byggnads ska växa med 15 000 medlemmar de kommande fyra åren. Lite i underkant kan jag tycka. Jag tror att siffran kommer att bli betydligt högre. För nu växlar vi upp.
Vi har några tu a år bakom oss. Arbetslösheten har varit hög, varslen har avlöst varandra och många byggnadsarbetare har fått betala priset för en kris de själva inte skapat.
Vi har alla sett det på nära håll. Vänner med lång erfarenhet, riktigt duktiga yrkesarbetare som alltid gjort rätt för sig, har plötsligt stått där med varsellappen i handen. Företagare som vänt på varje krona för att behålla personal och kompetens, men som till slut tvingats konstatera att det inte längre går.
Och under hela krisen har vi haft en regering som valt att stå bredvid och titta på när byggandet rasat.
Marknaden löser allt?
Häromveckan presenterade Hyresgästföreningen en undersökning som visade att var femte ung vuxen tvekar att skaffa barn på grund av svårigheterna att hitta en tillräckligt stor bostad.
Ursäkta franskan, men vad fan är det frågan om? I ett av världens rikaste länder ska unga människor alltså tveka inför att bilda familj för att bostadspolitiken har havererat. För att högerns svar på nästan varje samhällsproblem är detsamma: Marknaden får lösa det.
Marknaden ska se till att vanligt folk kan flytta hemifrån. Marknaden ska se till att barnfamiljer hittar en bostad som fungerar. Marknaden ska se till att unga känner framtidstro, bygger bo och startar familj.
Vi vet bättre än så
Högerpartiernas inställning är väldigt speciell. De verkar tänka att ”ju mindre jag gör – desto bättre blir det.”. Det måste vara oerhört bekvämt att gå till jobbet med den inställningen.
Tänk om en byggnadsarbetare tänkt på samma sätt? Ju mindre vi organiserar oss, samarbetar och hugger i, desto bättre blir det.
Men vi vet ju bättre än så. Ska jobbet bli klart, ska lönerna upp och arbetsmiljön bli bättre? Ja då får vi växa det tillsammans. Ingen annan kommer göra det åt oss.
Så därför, hugg i! Var med när Byggnads växer. Värva en kollega, ta snacket på arbetsplatsen. Boka in ett UVA-möte eller hör av dig till Byggnads i regionen om det är något ni vill förbättra.
Gå med Byggnads – så står du inte ensam om något händer dig
Som medlem i Byggnads får du:
- Juridiskt stöd vid tvister med arbetsgivaren
- Hjälp att kräva utebliven lön
- Stöd vid olycksfall och sjukskrivning
- Starkare röst på arbetsplatsen
Publicerad: 22 juni 2026
Relaterade ämnen
- ”Vi snackar lön – och det är därför vi vinner”Vi byggnadsarbetare är lite speciella. Det är inget att sticka under stol med.
- ”Jämställdhet är raka löner och skyddskläder som passar"Vad är jämställdhet egentligen? För mig är det enkelt. Jämställdhet och rättvisa är det vi ser i vardagen. Det som möter oss på jobbet, i samhället eller i skolan. Av var och en efter förmåga – åt var och en efter behov, helt enkelt.
- ”Är vi fler – får vi mer!”Den börjar närma sig nu, en av årets största höjdpunkter. Jag snackar om Byggsnacksveckan, vecka 13, då Byggnads anställda rensar kalendrarna och besöker så många arbetsplatser vi bara kan.