Uttalande från regionfullmäktige ang Tesla-konflikten

Uttalande ifrån Byggnads Öst region fullmäktige angående Tesla-konflikten:

Idag så pågår det en facklig kamp mot världens rikaste man. En kamp som fackföreningsrörelsen i Sverige leder. Som vid seger kommer påverka tusentals anställda världen över.

Grunden i arbetsmarknadskonflikten mellan IF Metall och Tesla är konflikten mellan arbete & kapital. I den konflikten så började vi engagera oss fackligt för att kunna kräva vår rätt till det mervärde som vi skapar genom vårt arbete. I över hundra år av facklig kamp så är den konflikten lika aktuell nu som då. Fackföreningens uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen och det gör vi med den världsunika kollektivavtalsmodellen som vi har i Sverige.

Som motståndare har vi världens rikaste man, Elon Musk. Tesla med flera andra stora Tech-bolag är giriga kapitalister som vägrar arbetarnas rätt att agera fackligt och att teckna kollektivavtal. Det en maktfråga dom vill inte att vi ska ha något inflytande eller förhandlingsmandat. I stället vill dom ensidigt ha makten på svensk arbetsmarknad, det kan vi aldrig acceptera. Men vi vet när vi organiserar oss och ställer krav så kommer arbetsköparna att få ge med sig. Senast i raden är klarna som tecknat kollektivavtal efter fackliga hot om stridsåtgärder. Det är detta Elon Musk är emot han hatar fackföreningsrörelsen för han vet att det är genom facklig organisering, arbetarna tar makt och får sin rätt till mervärdet.

IF Metalls kamp för kollektivavtal är också en kamp som kommer spridas globalt. USA & Tysklands fackföreningar följer utveckling noga. I Tyskland har man redan gått med på löneökningar för att försöka dämpa pressen ifrån IG Metall i Tyskland.

Därför är det självklart för oss i Byggnads Öst regionfullmäktige att enas i kampen med IF Metall mot Elon Musk. Tillsammans ska vi vinna denna kamp för det förtjänar världens arbetarklass.

För i Sverige kör vi med kollektivavtal.

Antaget av Byggnads Öst regionfullmäktige 2023-11-30