Fackets hjälptelefon svarar på frågor om sommarjobb

Idag inleder LO sin årliga sommarjobbskampanj. Men redan innan kampanjen startat har många ungdomar kontaktat Fackets hjälptelefon.
Publicerad:

– I år har vi fått ovanligt många samtal till Fackets hjälptelefon redan i maj månad. Det är många unga som undrar vilka krav de kan ställa och vad de ska tänka på när de söker sitt första sommarjobb, säger LOs ungdomssekreterare Sandra Viktor.

För sjuttonde året i rad har LO extra bemanning under sommaren på sitt 020-nummer, 020-56 00 56. I hjälptelefonen ges svar på arbetsmarknadsfrågor från framförallt sommarjobbare men även från föräldrar och arbetsgivare. För att få hjälp behöver man inte vara medlem i facket, tjänsten är gratis och man har rätt att vara anonym.

Sommaren 2010 tog drygt 2 700 personer kontakt med Fackets hjälptelefon. Flest samtal kom från Stockholm, Västsverige och Skåne. Nästan hälften av alla kontakter handlar om ungdomar som arbetar inom Handelsanställdas förbunds och Hotell- och restaurangfackets avtalsområden.

Den i särklass vanligaste frågan gäller lönen. 45 procent av dem som kontaktade hjälptelefonen 2010 hade frågor som rörde lönen. Under sommaren 2010 ökade antalet kontakter kraftigt där ungdomar provjobbat gratis. Andra vanliga frågor gällde arbetstider och vad som gäller vid uppsägning och avsked.

Läs mer på www.lo.se/ung

Uppdaterad: