Uttalande: Fotbollen ska förena, inte korrumpera och döda

De senaste åren har världsfotbollen förlorat sin trovärdighet bit för bit efter att skandalerna radats upp efter varandra. Svt:s Uppdrag Granskning konstaterar nu återigen hur illa ställt det är med värdegrunden inom fotbollen.

FC Barcelona har en gång i tiden kämpat mot en diktatur men sponsras nu av en annan. En av de värsta, Qatar, där människor utnyttjas brutalt och offras för att bygga fotbollsarenor inför fotbolls-VM. I gårdagens UG bekräftas återigen hur korrupt den internationella fotbollsvärlden är.

- Maktens män inom fotbollen anser sig vara gudar och deras agerande är allt annat än Fair Play. Fotbollen förenar över hela världen och det finns en enorm potential att sätta press på villkor och arbetsförhållanden. Det handlar om värderingar som fotbollen säger sig stå för, då måste man leva upp till dem också, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

FIFA lyckades länge hålla sig undan granskningar trots att misstankar om korruption och mutor har blivit en etablerad sanning. Men av de 22 FIFA-delegater som utsåg Ryssland och Qatar som värdar för fotbolls-VM 2018 respektive 2022 har 17 stycken arresterats och stängts av. Den extra FIFA-kongressen som hölls under vintern valde en ny ledning och antog ett nytt regelverk. I det nya regelverket är fackliga och andra mänskliga rättigheter hörnstenar. Men än så länge är de bokstäver på ett papper. Nu måste de bli en realitet.

Vårens rapporter från Amnesty och det globala facket för bygg- och träarbetares (BWI) arbete i Ryssland och Qatar visar att allt prat om bättre villkor fortfarande bara är prat. I verkligheten dör arbetarna fortfarande på grund av farliga arbetsmiljö eller direkt osanitära boendeförhållanden.

Byggnads och de svenska byggfacken har sedan 2008 arbetat med den globala kampanjen Decent Work – Fair Play för alla lag. Genom ett långsiktigt arbete har vi lyckats att sätta fokus på villkoren för de som bygger arenorna. Tillsammans med BWI kommer Byggnads och de svenska bygg- och träfacken att fortsätta press på idrotten och dess sponsorer att ta sin del av ansvaret.

- Vi må vara små som nation i fotbollsvärlden men vi kan ändå gå före. Vi är snart i mål med ett ramavtal mellan idrotten och fackföreningsrörelsen i Sverige. Ett avtal som lägger grunden för ett långsiktigt samarbete med fokus på mänskliga- och fackliga rättigheter både före, under och efter stora mästerskap, säger Johan Lindholm.

- Riktig förändring får vi till om alla fotbollsälskare öppnar ögonen och börjar säga ifrån. Då måste makten inom fotbollsvärlden lyssna. Fotbollen ska inte smutsas ner av korrupta maktgalna män utan vara den förenande kraft som den kan vara, avslutar Johan Lindholm.