Invigning av citybanan

Citybanan öppnar till priset av sex människoliv

På söndag inviger Trafikverket Citybanan. Tio år tog det att bygga den komplicerade tunneln, tyvärr till priset av sex slocknade människoliv – byggnadsarbetare som föll från höga höjder eller hamnade i kläm.

Publicerad:

På söndag inviger Trafikverket tågtunneln Citybanan under Stockholm med pompa och ståt. Ett lyft för hela regionen. Men priset var alltför högt. Sex människor dog under bygget, sex familjer fick förgäves vänta på sina anhöriga. Dessutom inträffade hundratals olyckor där byggnadsarbetare skadade sig.

– Citybanan har varit ett komplicerat och onormalt olycksdrabbat projekt. Det är väldigt olyckligt. Ingen ska behöva dö en vanlig dag på jobbet, säger Lars Holmström, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland.

Byggnads har tidigare kritiserat säkerheten i projektet. Mycket handlar om reglerna för upphandling som Trafikverket följer, där lägsta pris har fått gå före säkerhet. Byggnads anser att reglerna måste bli tydligare och ställa högre krav, vilket är en politisk fråga.

– Vi måste ställa tuffare krav på politikerna när det gäller regler för offentlig upphandling. I förlängningen ligger ansvaret för en byggnadsarbetares säkerhet i en schyst upphandling. Skillnaden kan vara om du kommer hem från jobbet eller inte.
Många av de olyckor som inträffar i dagens byggbransch sker där arbetstagarna inte har lön, villkor och trygghet enligt svenska kollektivavtal.

– Lönedumpning och slavliknande villkor är tyvärr något vi möter i Stockholms byggbransch. Schysta villkor, i hela entreprenadkedjan, är en förutsättning för säkra arbetsplatser.

Bygget av Förbifart Stockholm drar igång – viktigt att säkerhet prioriteras

Samtidigt som Citybanan öppnar drar ett annat av Trafikverkets stora miljardprojekt igång på allvar: bygget av Förbifart Stockholm. Ett minst lika komplicerat tioårigt projekt med entreprenörer i flera led från Sverige och hela Europa. Byggnads Stockholm-Gotland ser att Trafikverket inledningsvis har en hög ambition för säkerhet och arbetsmiljö i projektet, vilket är positivt.

– Nu är det upp till bevis. Vi vill absolut inte se några dödsfall nere i de nya tunnlarna, säger Lars Holmström.

Uppdaterad: