Kvinna som arbetar med blommor.

Fotograf: Fairtrade Sverige

Byggnads och Fairtrade

För att alla löntagare ska ha bra villkor på arbetsmarknaden är det viktigt att arbetare i andra länder har schyssta villkor. Som en del i Byggnads internationella engagemang är vi medlemmar i Föreningen för Fairtrade. Det betyder att Byggnads står bakom idén om att solidariskt bidra till bättre arbets- och livsförhållanden för världens arbetare. Det är också ett säkert sätt att konkret stödja arbetare i låginkomstländer att ta sig ur fattigdom.

Medlemskapet öppnar upp för engagemang och informationsaktiviteter om varför det är bra med Fairtrade. Vi försöker också köpa in Fairtrade-märkta produkter som används i verksamheten, såsom kaffe, te, t-shirts och kassar. Personalen och medlemmarna kan också gå en utbildning för att bli Fairtrade-ambassadörer.

Det här är Fairtrade

  • Fairtrade är en internationell certifiering av råvaror som odlas i låginkomstländer och som syftar till en långsiktig och hållbar handel. Långsiktighet är en viktig förutsättning för bättre arbets- och livsvillkor för arbetarna i produktionen.
  • Byggnads och 34 andra organisationer är medlemmar i Föreningen för Fairtrade Sverige. Fairtrade Sverige AB är den organisation som sköter själva certifieringen. Den ägs av Svenska kyrkan och LO.

En del av Agenda 2030

Fairtrade, mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Världens länder är överens om 17 globala mål för hållbar utveckling: Agenda 2030. Syftet med Agenda 2030 är att:

  • avskaffa fattigdom
  • minska ojämlikheter och orättvisor i världen
  • främja fred och rättvisa
  • lösa klimatkrisen.

Byggnads verksamhet bidrar till flera av de 17 målen. Särskilt viktigt är mål 8:

”Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla”.

Fika Fairtrade

Den 8–14 maj är det Fairtrade Challenge. Då uppmanar vi alla att fika Fairtrade-märkta produkter på jobbet och prata om villkoren för arbetare i låginkomstländer som producerar exempelvis kaffe, choklad och bananer. Årets kampanj går under rubriken "Fika forever", #fikaforever.
Mer om Fairtrade Challenge

Läs mer om Fairtrade.

Uppdaterad: